''Artistii
barocului se straduiesc sa largeasca perspectiva si pun in aplicare tot
ceea ce castigasera experimentele renascentiste... Oglinda devine
dintr-o data un instrument care ne duce si in partea cealalta a
tabloului, pe "partea care nu se vede".
Velazquez este un maestru in astfel de combinatii. Acestei Venus i se
atribuie fara pudibonderie statutul pe care l-a avut dintotdeauna, intra
in rolul sau de curtezana. Chipul sau din oglinda este incantat de ce
vede, dar in acelasi timp este si provocator. Ingerasul acela nu mai are
rolul de protector, ci este introdus in planul tabloului pentru a-i
dezvalui frumoasei curtezane tocmai frumusetea sa care nu trebuie sa se
indoiasca: ea este pentru asta acolo. Senzuala, fina, atotputernica,
gata sa ia in stapanire. As mai nota aici ca, de la Venus din Urbino, a
lui Tizian, femeia trece in planul principal al preocuparilor
artistilor. aceeasi despre care vorbesc aici, are privirea atintita in
ochii observatorului...''
(Petre Tanasoaica)
Diego Velázquez. Venus at Her Mirror.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Hai să batem cu zapadă, zapada !