Extras din romanul 'Liniste in Octombrie - de Jens Christian Grondahl
despre tabloul lui Paul Cézanne - La scaldat
<< 'La scaldat' - introduce un element digresiv, de psihologie,
in acea meditatie pur estetica asupra metodei lui Cézanne. Femeile
aflate la scaldat, care de fapt nu se scaldau deloc ci iesisera din apa
si stateau jos sau intinse in iarba, goale, voluptoase si complet
relaxate, odihnindu-si greutatea senzuala, supunandu-se miscarilor
privirii observatorului, pierduta printre trupurile lor, crengile si
frunzisul copacilor din jur, astfel incat pielea, scoarta copacilor,
frunzele, apa si reflexele lor, apartin aceluiasi ciclu cromatic,
aceluiasi cerc de contraste si gradatii din jurul luminisului dintre
copaci, de unde se poate vedea clar, in spatele femeilor din prim-plan,
raul cu malul opus, din departare. Si acolo, in mijlocul tabloului, de
cealalta parte a raului, Cézanne a plasat doua siluete minuscule,
nedeslusite, aproape invizibile in departarea cetoasa a culorii, un
barbat care sta pe maulul raului, cu cainele sau. Se afla prea departe
pentru a avea un chip, dar e imposibil sa ii intelegi gresit intentia,
sta in picioare, pe mal, si priveste spre celalalt mal al raului, fata
in fata cu observatorul aflat dincolo de spatiul tabloului, si
bineinteles ca femeile sunt tinta privirii lui, nuditatea lor
nestanjenita, pe care o spioneaza impreuna cu cainele sau... reflecta privirea observatorului in planul picturii, si simti pentru o
clipa o usoara si enexplicabila jena, ca si cum privirea lui
pluteste in jur, ca si cum aceasta privire pasiva si lipsita de pasiune
ar fi, in acelasi timp, o mana care mangaie pe furis, femeile ce nu
banuiesc nimic.>>
Da... priveste
si nu atinge. Acum zanele padurilor nu sunt asa voluptoase ca pe vremea
aia, ma refer la cele din tablouri. Mie mi-a starnit curiozitatea
textul din cartea lui Jens Christian Grondahl, am cautat pictura sa vad
vanatorul . Ma asteptam,
dupa descrierea din carte, ca spionii sa fie ascunsi dupa vegetatia de
langa rau. Ei insa sunt plasati - barbatul si cainele - exact in spatiul
liber dintre crengi. Pana la urma si pictorul spiona, intr-un fel. Voyeurism artistic..
Comentariul
din carte e putin cam poetic...
Cezanne reia o tema veche pe care o aduce in contemporaneitate, muzele nu mai sunt pandite de un zeu rau, ci de un biet vanator, unul care este lasat dincolo de rau numai sa-si imagineze si atat. E o pedeapsa...psihologica! Nu cumva, imi dau cu parerea, asta e si conditia privitorului ? Nu suntem in alta situatie !
Cezanne reia o tema veche pe care o aduce in contemporaneitate, muzele nu mai sunt pandite de un zeu rau, ci de un biet vanator, unul care este lasat dincolo de rau numai sa-si imagineze si atat. E o pedeapsa...psihologica! Nu cumva, imi dau cu parerea, asta e si conditia privitorului ? Nu suntem in alta situatie !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Hai să batem cu zapadă, zapada !